Categories
Artiklar Porträtt

Kvinnorna bakom SEOGIRLS – Gabriella Gall

Det är en del buzz kring nätverket SEOGIRLS just nu och i en tvådelad serie får vi veta mer om grundarna och kvinnorna som lägger en hel del av sin fritid på att ordna mingel, grupper och chattar. I den första delen får vi träffa Gabriella Gall och får chansen att fråga henne om hennes SEO-resa och hur hon spår att SEO kommer förändras inom de närmaste åren.

Gabriella började arbeta med e-handel och sök efter Civilekonomexamen 2012 och har sedan dess varit på olika sökbyråer, bland annat välrenommerade sök-byrån Pineberry. Gabriella landade på Hemfrid 2015 och hade en inhouseroll vilket skapade större förståelse för beställarsidan. För närvarande är Gabriella Partner & Chief Marketing Officer på SEO-byrån Pixel Nordic.

Varför började du jobba med SEO?

Jag började min karriär som e-commerce manager på Nordisk E-handel, numera eValent Group AB. Därefter tog jag steget till Pineberry för att köra konsult-rollen fullt ut inom både SEM & SEO, där jag träffade Viktor Calmhede som inspirerade mig att inrikta mig ännu mer på SEO. För mig var det avgörande med en stark förebild som hade förmågan att påvisa det oförutsägbara med SEO. För mig blev det lite utav en aha-upplevelse, med spännande inslag – vi vet aldrig vad som händer imorgon inom SEO. Efter några år på Pineberry gick jag vidare till att bli digitalt ansvarig på Hemfrid 2015, där mycket av min tid gick åt att optimera digitala marknadsföringsstrategier, bygga sajter och appar. Här började jag inse vikten av att göra information tillgängligt för allmänheten. En grundförutsättning är att Googles information ska finnas tillgänglig för alla som söker – oavsett segment och målsättning. Idag präglas min syn på SEO av en mer demokratisk synvinkel.

Vad vill du höra om på nästa SEOGIRLS?

Jag vill höra mer tekniska genomgångar. Under meetup #7 hos RAW Digital höll Linnea Hubble en dragning om Javascript, vilken var riktigt bra och gav mersmak. Javascript och rendering önskar jag personligen. Vidare ser jag gärna att fler tjejer inom nätverket vågar kliva fram och tar möjligheten att hålla presentationer inför publik – oavsett ämne – så länge det är inom SEO. Nätverket är till för medlemmarna och syftet är att stötta varandra, vilket rent konkret kan innebära att tjejerna har möjlighet att testa en dragning, pitch eller presentation för att få feedback och bättre scenvana. Jag personligen trivs absolut inte i rampljuset men har efter + 10 SEOGIRLS-träffar blivit mer bekväm – tack vare frekvent träning.

Vilket är ditt favoritverktyg inom SEO?
Screaming frog!

Vad tänker du om framtidens SEO?

Om vi tittar 1 år fram i tiden tror jag att vi kommer att se Google lägga större vikt vid användarupplevelsen i sökresultatet. För e-handlare, kommer en sådan förändring innebära att större fokus på teknik och innehåll bör läggas; primärt för att bibehålla organisk ranking men självfallet också för att upprätthålla och förbättra konverteringsgraden. Vi kommer troligtvis se att Google blir bättre på att tolka nya tekniker. Idag är Googles genomsökningsmöjligheter och rendering av sajter en grundläggande förutsättning för att åstadkomma framgångsrik SEO. Google själva tillkännager tex att nya Google Bot kommer ha stöd för väldigt många fler funktioner nu https://webmasters.googleblog.com/2019/05/the-new-evergreen-googlebot.html Jag är övertygad om att framtidens SEO:are kommer att vara navet vid webbutveckling, framtidens sajter kommer att byggas av SEO:are helt enkelt. 

Fortsätter vi och blickar 2 år framåt i tiden tror jag att vi sannolikt kan förvänta oss någon form av större förändring av sökresultatet, och se ännu mer på det vi sett lite utav idag – Zero click results. Historiskt sett har vi noterat förändringar av sökresultatsidorna, där Google premierar Google Ads, Google shopping samt kartresultatet etc. Jag föreställer mig att vi kommer att se in serp-transactions, mer voice, bilder osv osv för vertikaler såsom hotell och resor. Jag tror även på utökad integration med fysiska butiker i kartresultatet. Jag hör även just nu att det spekuleras om att man ska få betala för fler delar i Google My Business.

Gällande sökmarknadsföring i helhet och i takt med att konkurrenter såsom Facebook växer och utmanar Google, kan man tänka sig att vi kommer att se Google nyttja sina konkurrensfördelar mot annonsörer mer aggressivt. Givet en sådan utveckling, är ett tänkbart scenario att Google blir mer generösa med att delge sajtägare användardata i tex Google Search Console och Google Analytics. Historiskt sett har Google gått från att vara relativt restriktiva till att bli mer öppna med sin användardata.

Mycket intressant! Stort tack för intervjun!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.