Categories
Artiklar Porträtt

Ann Gustavsson, Digital specialist @ Bluebird Media

Ann Gustavsson är digital specialist på marknadsföringsbyrån Bluebird Media som hostar SEOGIRLS #10. Ann har en traditionell akademisk bakgrund och är utbildad vid Stockholms Universitet samt Karlstad Universitet där hon studerade kommunikation och projektledning. Ann har tidigare erfarenhet från PR-branschen, men valde att inrikta sig på digital marknadsföring och lämnade PR-byrån VASS Productions för att stärka teamet på Bluebird Media 2019.

Varför började du jobba med SEO?
I rollen som PR-konsult funderade jag ofta på vad som händer sen – när mottagaren tagit del av det budskap vi kommunicerade via PR aktiviteter. Över en lunch hörde jag talas om SEO och blev hooked. Jag gick raka vägen hem efter jobbet och började läsa på.  Det var nog kombinationen av hur du kan mäta resultatet av optimeringar, basera alla beslut på data i kombination med varierande arbetsuppgifter som jag fastnade för. Hur det det digitala ständigt utvecklas påverkade också. Det är väldigt svårt att bli uttråkad då det ständigt finns massa nytt att lära sig. Idag jobbar jag förutom SEO även med SEM och tycker att mitt jobb är jättekul! 

Vad ska du prata om på kvällens SEOGIRLS?
Jag och min kollega Therese ska dela med oss av våra erfarenheter från site-migreringar och ta en hel del exempel från ett projekt vi jobbat med nyligen. Därefter tar en gästföreläsare över – Tania Sjöberg – för att prata om hur man driver framgångsrika projekt och kommunikationens roll i det hela.  Hur man når fram till olika personlighetstyper såsom early adopters och nej-sägare i projekt och pitch-processer.

Vad vill du höra om på nästa SEOGIRLS?
Från nätverket i SEO Girls önskar jag – förutom djupare kunskap inom SEO – att få ta del av andra tips och erfarenheter från mina branschkollegor som kan göra mig till en ännu bättre specialist, kollega, leverantör och samarbetspartner. Jag vill känna mig stärkt,  få ett nytt perspektiv eller lärt mig någonting nytt – gärna så tekniskt som möjligt.

Vilket är ditt favoritverktyg inom SEO?

Helt klart Screaming Frog. Med det verktyget kommer man långt. 

Vad tänker du om framtidens SEO?

Jag tror att behov och efterfrågan på SEO-tjänster kommer öka drastiskt. Då både adblockers och annonskostnaderna i Google ökar successivt för varje år kommer det krävas en allt mer stadig organisk grund att stå på – både för att fortsätta nå sin målgrupp och för att fortsätta driva lönsamma affärer. I och med denna förändring kommer i sin tur konkurrensen på populära sökord och topplaceringar i sökresultaten öka ytterligare. Det kommer krävas en än mer skarp strategi som omfattar så väl seo, ux och innehåll för att driva organisk kvalitativ och köpstark trafik. SEO kommer spela en allt större roll och få långt mycket mer kredibilitet i marknads- och e-commerce-teamen. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.